Contoh Teks Nyeghita/Nyaghita/Nyerito dalam Bahasa Lampung

  • Whatsapp

Nyaghita/Nyeghita (A), Nyerito (O) artinya bercerita, dalam hal ini bercerita dalam bahasa Lampung yaitu kegiatan menyampaikan cerita dalam bahasa Lampung. Agar anda memahami tentang cerita, atau ada yang mengatakannya cerita berasal dari kata-kata cari dan tata. “Cari” maksudnya kita cari ceritanya, lalu kita “tata” sehingga menjadi sebuah kalimat atau ungkapan kata-kata (secara lisan) yang bisa disampaikan kepada orang lain.

Sangat banyak sekali cerita yang ada di dunia ini, baik cerita masa lampau, atau cerita-cerita yang terjadi dari pengalaman seseorang. Mungkin anda pernah dengar cerita Mahabrata, Ramayana, Cinderella, Si kancil dengan buaya, Lemaweng jama Napuh, dan lain sebagainya?

Bacaan Lainnya

Cerita-cerita di atas biasanya akan ada banyak pesan moral di dalamnya, serta biasanya nyaghita akan dituliskan dalam bentuk teks nyaghita/nyerito yang siap untuk dipublikasikan kepada khalayak ramai.

Berikut ini unsur-unsur pada teks nyaghita/nyeghita/nyerito dalam bahasa Lampung:

1. Tema cerita (pokok cerita, tentang apa yang ada dalam cerita itu, biasanya muncul pada judul cerita);

2. Tokoh dalam cerita, yaitu para pelaku yang terdapat pada cerita, tokoh dalam cerita berdasarkan karakter/watak tokoh itu, ada dua macam yaitu tokoh antagonis dan protagonis. Tokoh antagonis merupakan tokoh yang menentang bahkan melawan kebenaran, ada yang menyebutnya tokoh jahat/penjahat. Sementara itu, tokoh protagonis merupakan tokoh yang ingin mempertahankan kebenaran, tokoh baik, atau jagoan. Dan pada akhirnya tokoh protagonislah yang biasanya dimenangkan;

3. Setting atau latar cerita, yaitu tempat terjadinya peristiwa dalam cerita. Oleh sebab itu, untuk semua jenis teks cerita harus ada setting/latar yang dapat memperkuat isi cerita tersebut;

4. Plot atau alur cerita, yaitu jalannya cerita dari awal sampai babak akhir yang dirancang secara sistematik (berurutan, logis dan dapat diterima oleh akal sehat);

5. Amanat atau pesan yang disampaikan dalam cerita. Ingat bahwa sekecil apapun isi teks naskah cerita harus ada pesan/amanat yang bisa memberikan pembelajaran/petuah berharga bagi yang mendengar, melihat, atau yang membacanya. Misalnya, mencontoh tokoh protagonis dalam membela kebenaran dan tidak mengikuti perbuatan jahat yang dilakukan oleh tokoh antagonis dalam teks nyaghita yang ada.

Berikut ini contoh teks nyeghita/nyaghita/nyerito dalam bahasa Lampung tentang “Si pahik lidah/Si Pahit Lidah”:

SI PAHIT LIDAH (SI PAHIK LIDAH)

Dahulu kala wat sanak muda sai gelaghni “Pagar Bumi” tiyan enom bersaudara sai telah mengembara jaoh mak tentu rimbani.

Pada suatu ghani ahli ghamal kerajaanpehalu jama Pagar Bumi selintas gawoh ia kak dapok menilai jemoh lusa Pagar Bumi sina bakal jadi ulun sai sakti, amun kesaktianni dapok ngebahayako kerajaan. Jak ghani sina juga Pagar Bumi ghk ulun tuhani mansa peghintah guwai ngehadop jak istana kerajaan. Disan Pagar Bumi mansa peghintah anjak Raja, ia musti ninggalko kerajaan jawa, ia munih di asingko guk Pulau Sumatera. Indukni menangis tersedu-sedu.

Suatu ghani ia tunggak di desa sai megung permaisuri hulun sebai sai sakti ghik ngedok ilmu ghaib. Di desa sina ia berkenalan jama pemuda sebayani. Tiyan ngedengis pengumuman sai diluahko jama Ratu, siapa gawoh dapok belajar ilmu kesaktian jama ia.

Sai mansa giliran sai pertama iyulah kancani. Pagar Bumi nunggu giliran ia mejong di ghuang tunggu pendopo. Ulah kamunnian ia terpedom, sappai giliranni ia mak minjak. Celakoni kancani munih mak ngeminjakko ia, padahal gelangni di sebut-sebut jama Ratu.

Ratu pun mak sabar, ia ngeredik Pagar Bumi, ia ngegurah si Pagar Bumi, amun sia-sia, Pagar Bumi pasan mak minjak, si Ratu jeno akhirnya ngakuk way nginum segelas dan di bacako mantra, sappai Pagar Bumi sadar jak pedomni.

Ia tekanjat ulah Ratu kak di hadopanni dan segala hulu balangni. Ia bingung ulah kancani mak dok di disan dan pengawal pun nyawako kalau kancani mak dok lari waktu niku pedom, si Pagar Bumi pun ngelanjutko lapah mit barat, tigoh di tepi ujung kulon.

Pagar Bumi niat haga nyebrang mit selat sunda, akhirni ia tigoh di Pulau Sumatera,ia sappai di sebuah dusun di sumatera selatan.ulah letih ia pun pedom debah pohon jama alas huluni kayu balak sai kak mati. Beghani-ghani ia mejong, ngeliyak hulun lalu lalang, amun mak dok ulun sai meghatikanni, seolah-olah mak dok Pagar Bumi sai mejong disan.

Amun kak haga debingi appai penduduk minjak mit tiyan nuwo, wat kijang sai liwat di hadapanni ia tekanjat, ghik cawa “Batu”, ajaibni kijang sina langsung jadi batu, sejak sina ia jadi sombong. Ia pun di juluki “ Si Pahit Lidah”. Berita sina sappai kedaerah Lampung.

Pada waktu sina Lappung ngedok sebuah kerajaan sai gelaghni “Danau Maghrib”, awalni di perintah jama Raja sai arif ghik bijaksana. Raja sina wat telu sanak, tiyan iyulah Dewi Sinta, Gunawan Suci, ghik Gunawan Sakti. Amun sayang seghadu Raja wafat tahta kerajaan di akuk jama puakhi raja sai lalim.

Ke ghua anak Raja jeno haga tewot ngedengisko si Pagar Bumi sai wat kelebihanni, ia dacok ngeguai hulun sai di sapani jadi batu. Khabar nasib keghua putra Raja tersebar keseluruh penjuru dunia. Kakak ni sai tuha Dewi Santi miwang tersedu-sedu ulah duka sai mendalam. Selama pigha ghani Dewi Santi mak mengan ghik mak pedom. Pada ghani ke 5 seghadu kepergian apakni Dewi Santi pedom bangik temon, dilom pedomni ia mimpi ia di ghtongi keghua ulun tuhani, tiyan ngejuk petunjuk cara-cara ngehadopi si Pahit Lidah ghik ngebebasko adik tiyan sai terkena sihir.
Jemohni ia ngehadop pamanni sai ganta jadi raja, ia kilu izin haga guk Bukit Pesagi guwai ngebebasko keghua adik ni.

Akhirni Dewi Santi cakak kuda menuju Bukit Pesagi, ia nutup cupingni jama kapas, si Pahit Lidah ngeguda, amun Dewi Santi mak terpengaruh, ia nginggokko api sai dipesanko jama ulun tuhani.

Tigoh diunggak Bukit Pesagi, Dewi Sinta hiran, ia ngeliyak burung sai pintagh nyanyi iwat munih pohon sai dapok ngeluarko bunyi-bunyian bak musik alami. Amun ia geluk sadar, kalau keghatonganni lain guwai ngehibur ia, melainkan ngebebasko keghua adikni sai kak jadi batu. Ia geluk mit debah jak kuda sesuai api sai dicawako jama ulun tuhani, ia ngeghedik guk pangkal puhun beghingin, disalah satu celah batang puhun ia ngakuk sebuah peti kayu sai dilomni wat abu.

Tigoh pok si Pahit Lidah/si Pahik Lidah, tiba-tiba bughung ajaib hinggap di bahu si Pahit Lidah, ia pun mak dacok begheghak lagi, sang putri langsung menyumbat mulut si Pahit Lidah jama kapas. Seghadu sina ia naburko abu anjak kotak guk pudak ulun-ulun sai kak ngebatu. Saat sina munih patung-patungni beghubah jadi manusia, geluk-geluk tiyan lijung, ulah dicawako jama burung sina serebok lagi si Pahit Lidah dapok bergerak.

Si Pahit Lidah sakik hatini ulah ia liom ulah dikalahko jama muli helau sai jak jawoh kemahan lemah lembut. Seghdu sina ia ninggalko daerah Bukit Pesagi. Si Pahit Lidah sappai di ulu sungai ogan, ngeredik tepi sai berbatuan sai keliayak tertata guai pok pemandian. Tigoh suatu ghani ia tunggak di kerajaan tanjung menang, gelagh rajani iyulah Nurrullah atau si Pak Mata. Si Pahit Lidah teliyu kebun milik Raja sai di jaga jama telu puluh tentagha, ulah ia haus ia kilu jeruk, mak di juk jama penjaga kebun, ia rabai di marah jama Rajani, si Pahit Lidah pun marah “ ah, jeruk pahik gohna gawoh mak di jak ngilu, kikir temon”. Jemohni Raja marah “ ulah jeno biasani mikmik sina kak jadi pahik”, akhirni pengawal ngeceritako tantang si Pahit Lidah. Si Pahit Lidah tekanjat ulah sang Raja iyulah kakak si Pahit Lidah. Sai akhirni si Pahit Lidah jadi helau ia mak lagi marah,dendam, bahkan ia bahagia. Si Pahit Lidah akhirnya ia nikah jama muli helau sai gelagh ni Dayang Merindu.

——————–Tamat——————–

Sumber Referensi Pendukung Isi Tulisan:

  • Fauzi Fattah dan Sudihartono. 2016. Bahasa dan Aksara Lampung untuk SMA/MA/SMK Kelas 12. Bandar Lampung: Gunung Pesagi.

Pos terkait

Tinggalkan Balasan

Alamat email Anda tidak akan dipublikasikan. Ruas yang wajib ditandai *